Monday, November 26, 2012

6 Matahari 2010 SKDN

 Sedih hatiku apabila tugasku tidak selesai.  Mengapa tidak? Aku telah mengajar murid -murid ini Bahasa Melayu dari tahun 4 hingga 6 daripada kurang lancar membaca ,ku dapati ada kemajuan dalam pelajaran mereka.  Tahun 2010 adalah tahun yang getir menentukan keputusan UPSR Bahasa Melayu mereka.
   Walaupun ada antara mereka yang baru ku terima kerana rombakan kelas namun aku tetap dengan tugasku mendidik mereka seperti mana murid-muridku yang dahulu.  Aku sebenarnya tidak memberitahu mereka akan perpindahanku ke Sabah.  Mereka mendapat tahu daripada guru besar dan guru-guru lain.
  Dengan tak disangka-sangka mereka telah membuat kejutan mengadakan jamuan untukku.  Aku sedikitpun tidak campur tangan.  Mereka sendiri yang menguruskan segala-galanya.  Inilah kali pertama dalam sejarah perkhidmatanku jamuan diuruskan oleh murid sendiri.  Aku pula sibuk dengan urusan perpindahan dan permohonan guru cemerlang.  Sibuk menyiapkan barang-barang untuk dibawa ke Sabah, dokumen-dokumen untuk permohonan guru cemerlang dan persiapan pindah ke Sabah di samping melengkapkan keperluan rumah yang akan ditinggalkan kepada anak sulungku.
    Inilah kenangan terakhir dan kata-kata yang terukir di hati mereka .
                   Murid tahun 6 Matahari adalah sentuhan tanganku yang terakhir di SKDN 2010



No comments:

Post a Comment