Monday, November 26, 2012

Aku dan Sekolah Kebangsaan paya Keladi

Semenjak tahun  1992-2001, aku mengajar di Sekolah Kebangsaan Paya Keladi, Pulau Pinang.  Banyak sejarah yang kulakar di sekolah ini.  Ada yang pahit dan ada yang manis.  Peristiwa manisnya ialah ketika aku berjaya mendidik 3 orang murid lulus PTS Penilaian Tahap Satu Tahun Tiga (1999) dan tahun 2000 pula meningkat 6 orang.  Namaku harum di daerah Kepala Batas kerana itu.  Sebelum itu , aku telah berjaya meningkatkan peratus kelulusan UPSR sehingga ada satu peristiwa yang mengingatkan aku sehingga kini.
   Peristiwa itu berlaku pada tahun 1997 di mana aku mengajar murid Tahun 6 .  Dia seorang murid yang kukira sederhana kebolehannya. Semasa keputusan UPSR keluar, dia pun mendapatkanku. Dia menangis sambil menunjukkan keputusan Penulisannya.  Dia tidak berpuas hati kerana gagal.  Apa yang boleh kubuat ialah menulis surat rayuan kepada Kementerian Pelajaran tidak berpuas hati atas keputusan tersebut dan meminta membuat semakan. Tiga bulan kemudian keputusan tersebut dari D menjadi A .  Bukannya senang nak buat semakan. Sebenarnya, aku yang mengajarnya dari  Tahun 4 hingga Tahun 6, jadi beranilah aku membuat rayuan.  Keberanianku ini telah diumumkan oleh guru besarku Tn Hj. Zulkifli , sorang guru besar yang lembut dan penyayang, selalu buat tazkirah dan yang sedihnya kerana kelembutan nya, dipersendakan oleh orang-orang Jabatan Pendidikan Pulau Pinang .
  Gambar kenangan bersama Penyelia petang En Mohd Yusof,Pn Haliza Mohamed, Pn Jamaliah, Pn Aminah .

No comments:

Post a Comment