Saturday, May 18, 2013

Angkara lori lagi!

 Jumaat 17/5/2013, bergerak dari  sekolah jam 6.35 petang menyebabkan aku terburu-buru memandu.  Entah mengapa di sepanjang jalan Sungai Sireh itu, kira-kira baru 600 meter, tiba-tiba aku bertembung dengan lori di sebelah kananku sedangkan aku di sebelah kiri.  Pemandu lori itu memakan jalan, jadi aku ke kiri lagi .
  Malangnya ke kiri jalan tar itu tajam, maklumlah jalan itu tinggi sebelah dan tukang buat jalan pula semacam tak berperasaan.  Oleh kerana malang tak berbau maka tetiba, pemanduanku terganggu.  Bunyi tayar kempis dan rim bergesel dengan tar.  Memang sahlah kali ini tayar keretaku pecah dan pancit.
  Aku pun berhenti di gerai buah yang selalu aku beli buah itu.  Gerai Apai namanya, gelaran orang kampung atau nama singkatnya.  Aku meminta bantuan daripadanya.  Dia pula meminta bantuan daripada rakannya.  Kebetulan isteri kawan tersebut bernama Kalsum bt Lat, salah seorang ajk PIBG sekolahku.  Kebetulan pula, bernasib baiklah aku kiranya.  Barulah aku tahu bahawa dia  membuka kedai jahit di sebelah kedai buah itu walaupun dah dua tahun aku berulang -alik ke sekolah.
   Syukurlah dapat juga aku pulang dengan selamat.  Aku  sempat menghulurkan   sedikit wang sebagai upah  penat lelah menggantikan tayar keretaku tetapi dia enggan.  Dia pula menyatakan kita hidup saling bantu membantu.  Terima kasih atas bantuan, kalau tidak tentu aku menelefon cikgu SKSS atau pun suamiku.
  Sabtu 18/5, aku dan suamiku ke kedai mengganti tayar dengan harga RM230 sebiji ....terbanglah duit lagi baru dapat tunggakan dan diturap dengan tayar kereta.   Geram di hatiku kerana ini kali kedua aku terkena akibat lori.  Apa-apa pun syukurlah sampai juga aku ke rumah tepat pukul 8.00 malam.

        hodohnya, tayar spare,  tapi nasib baik kalau tidak tak sampai ke rumah.
                                             ke kedai, ganti tayar baru
                                 

No comments:

Post a Comment