Saturday, May 18, 2013

Perkhemahan lagi 17-18/5 2013

Perkhemahan ini merupakan kali ketiga tetapi kali pertama buat semua murid Tahap Dua tahun 4.5 dan 6 bagi unit beruniform TKRS, PBSM, Pengakap, Tunas Puteri dan Puteri Islam.  Tujuannya adalah untuk kenaikan pangkat, pentauliahan mengikut unit uniform masing-masing.
  Murid-murid menginap di sekolah selama sehari semalam bermula dari jam 5.00 petang Jumaat hingga  6.00 petang Sabtu.  Slot menarik ialah acara masakan rimba, kawad kaki, senam robik, ikatan dan acara yang berkaitan dengan aktiviti badan uniform masing-masing.
  Ada acara keagamaan iaitu sembahyang berjemaah dan qiamulai dan solat hajat. Tentulah meriah majlis ini kerana semua guru berkumpul dan masing-masing rewang bersama untuk aktiviti memasak dan menyediakan makanan.
  Beruntunglah sekolah SKSS kerana ada ketua chef masakan dan guru-guru yang ringan tulang bekerjasama menjayakan program ini.  Bukan mudah untuk mendapat suasana begini kecuali di kampung-kampung tradisi.  Aku pun pernah menyertai  perkhemahan begini di beberapa buah sekolah di SK Pinang Tunggal, SK Paya Keladi, SK Dato'Naning yang mempunyai guru-guru berkemahiran memasak. Senario berlainan pula di SK Sahabat 4, di mana aktiviti perkhemahan peringkat sekolah selaras   tetapi makanan  disediakan oleh guru pemimpin masing-masing. Kedua-duanya mempunyai kebaikan dan kelebihan tersendiri.
 
                 Majlis perasmian oleh guru besar, Encik Abdul Majid bin Ismail, di dewan sementara , SKSS
            seronoknya mereka membakar jagung, kentang, ubi kayu
          Entah masak, entah tidak! Hitam adalah kena api bukan bara..hehehe

                                Saja-saja mengacau budak-budak ni!

No comments:

Post a Comment