Sunday, May 19, 2013

IBU MERDEKA

Selama 8 tahun bertugas di Sekolah Kebangsaan Dato' Naning , Melaka (SKDN)  bermula dari 1 April 2002 hingga 16 April 20120, banyak kenangan suka dan dukaku lalui di sekolah itu.  Namun kemuncaknya pada penghujung tahun sebelum aku berpindah mengikut suamiku ke Sabah, aku pun tidak menyangka akan perkara ini, aku mendapat  APC dan GC.  Syukur , alhamdulillah.
    Khabar angin ,  kalau aku tidak berpindah pun, aku akan dipindahkan ke sekolah baru , SK Lesung Batu. Kenangan yang tidak akan ku lupakan ialah gelaran "IBU MERDEKA " buatku.  Pada mula-mulanya, benci juga aku pada gelaran itu kerana selama 8 tahun aku memegang jawatan Ketua Panitia dan setiausaha Bulan  Kemerdekaan.  Selama itulah tugasku merancang dan memastikan semua program dan aktiviti berjalan dengan jayanya bersama dengan unit kokurikulum , unit HEM dan unit Kurikulum. Tugas itu bukanlah mudah kerana aku sebagai perancang dan sebagai pelapor kepada semua aktiviti yang telah dibuat dengan kata lain 'pendokumentasi'.

     Dalam kesibukan mengajar tahun 6, kelas tambahan, kelas bimbingan
 dan kadang-kadang kelas malam menyebabkan aku selalu tertinggal kunci kereta, hilang dalam simpanan dan terambil kunci kereta kerani di sekolahku kerana keretanya sama dengan keretaku.
  KIni, setelah 4 tahun berpindah-randah, aku terasa penat walaupun tidak lagi memegang banyak jawatan.  Hanya guru kelas , setiausaha Kantin, susu 1 Malaysia dan RMT, tetapi terasa teramat penat kerana sekolahku jauh dari rumah. Semuanya tinggal kenangan....rindu juga dengan gelaran itu kerana gelaran itu juga menambah nilai membantu aku me ndapat gelaran ' Guru Cemerlang '...terima kasih kepada semua guru yang menyokongku terutama guru besar Pn Asiah bt Mad Sab , Pn.  Salamah bt Ahmad, Pn Rosni (arwah), Pn Rozita, En. Razak, dan Pn Hjh Nor Ainon dan semua guru SKDN yang memberi kerjasama semasa ceria merdeka sehingga sekolah kita mendapat kemenangan ke peringkat Negeri dan Daerah .
   Jasa kalian tetap dalam kenangan.....dan sentiasa dihargai di sepanjang hayat....


8 bukub laporan yang ku buat , hanya 3 sahaja yang ku buat salinan sebagai kenangan.

Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
      Hancur badan dikandung tanah,
Budi baik dikenang juga.

Kalau ada jarum yang patah,
jangan disimpan di dlam peti,
kalau ada silap dan salah,
Minta maaf,jangan dibawa sampai ke mati.

No comments:

Post a Comment