Saturday, May 25, 2013

Hadiah Istimewa Hari Guru 2013

Hari  Guru SK Sungai Sireh disambut pada 23 Mei 2013, hari terakhir sebelum cuti sekolah pada hari sudah basi di mana sekolah-sekolah lain telah sambut.  Namun kepada aku pada tahun ini , peristiwa ini membuat aku terfikir sejenak.
   Mengapa? Dalam banyak hadiah, terdapat lencana yang memaparkan lambang senyuman dan ketawa.  Lantas, aku pun bertanya kepada muridku itu sendiri, dia hanya tersenyum, dan aku lantas ketawa....hanya sekadar lawak

  Tahun ini mengumpul tipuware lagi seperti biasalah.  Kalau di sekolah lamaku, pasti ada cenderamata daripada badan kebajikan guru seperti mug, tuala bersulamkan nama sekolah, tupperware yang kecil, dan sebagainya, tetapi di SKSS berlainan pula lebih kepada hari keluarga dan aktiviti kemasyarakatan.
 
Hari Guru tahun ini lebih meriah kerana aktivitinya dapat ditonton bersama kerana aktiviti individu dan aktiviti berkumpulan. Aktiviti itu pula berpusat.  Jadi mula semua guru dan murid dapat menyaksikan dan malangnya tidak ada aktiviti bersama murid.  Cuma aktiviti murid semasa di dewan iaitu persembahan nyanyian, sajak, dan lakonan .
 
Aktiviti-aktiiviti guru perempuan secara individu ialah meniup belon, melempar bola ping pong,  berkumpulan pula melempar pundi kacang ke dalam bakul dan kereta api - menyusun barang yang ada sedia ada pada kita.  Manakala guru lelaki pula individu menyumpit dengan penyedut minuman - putik kapas , melontar peluru, acara berkumpulan pula -mengisi air dalam botol dengan sponge dan tarik tali.


    Hadiah  istimewa - melambangkan aku seorang guru yang kurang senyum kot kurang mesra kepada murid-murid, mana tidaknya dapat murid pasif ditanya, guru jawab sendiri dan di kelasku sendiri lain ditanya lain dijawab.  Hari-hari kerjanya mengadu, macam -macam kes, bukannya nak belajar, buat sampah, bergaduh, patahkan pembaris, tali kebenaran keluar kelas entah berapa kali putus, .....pening kepalaku dapat murid lelaki ramai , murid perempuan 5 orang sahaja.
      Teringat aku semasa aku mengajar di SK Paya Keladi, Pulau Pinang pada tahun 1996 , seorang muridku mengajukan soalan kepadaku mengapa cikgu garang di sekolah, sedangkan di rumah tidak kerana aku juga mengajar murid yang sama   kelas bimbingan di rumah.  Aku hanya membiarkan soalan itu tergantung.......!.

No comments:

Post a Comment