Thursday, May 30, 2013

pentingnya GPS bagiku

Dulu semasa di sekolah aku tak suka geografi. Kenapa? Pertama Cikgunya...sampaikan masa tingkatan 4 ,aku ambil subjek sejarah kerana di sekolah terpaksa buat pilihan.  Nak kata minat sejarah tak pun aku dapat cemerlang.  Entahlah.
  Oleh sebab itu sampai sekarang apabila memandu kereta aku gagal mengingati tempat-tempat atau lokasi tertentu, walaupun dah beberapa kali berulang-alik.  Contohnya dari Melaka ke Pulau Pinang selama 12 tahun begitu juga dari Melaka ke Kuala Lumpur. Kini dari Melaka ke Sabak Bernam dan sebaliknya,  Entah mengapa aku gagal mengingat jalan-jalannya dan lokasi-lokasi tertentu.
  Sahlah memang gagal kalau tidak ada bantuan GPS.  Hari ini aku memandu dari Sabak Bernam singgah di Kampung Kerinchi ambil ibuku untuk balik ke kampung.  Kami berempat sahaja.  Dengan kemudahan GPS sampai  jugalah, dari rumah pukul 3.00 petang sampai ke Kampung Kerinchi pukul 6.00 petang setelah berpusing-pusing akibat terlepas simpang dan jalan ditutup , ku pusing lagi.
  Akhirnya ,aku sampai juga ke rumahku di Alor Gajah , Melaka pukul 7.50 petang.  Syukurlah kalau tidak ada GPS, mungkin aku tidak dapat memandu untuk jarak jauh sementelah aku seorang penakut.  Semenjak suamiku berpindah ke Sabah pada tahun 2010, barulah aku berani membawa kereta ke KLIA , ke UiTM Shah Alam itupun kerana terpaksa. Kalau tidak lesen keretaku hanya sekitar bandar Melaka dan perpindahanku ke SK Sungai Sireh mungkin inilah hikmahnya yang menjadikan aku berani membawa kereta untuk jarak jauh.....hanya Allah sahaja yang Mengetahui rahsia perpindahan ini....waallahu'alam bissawab.

1 comment:

  1. terima kasih kpd suamiku kerana membelikanku GPS baru, dengan adanya memudahkan aku balik ke kampung .

    ReplyDelete